Wystrój sali wprowadza} w świat mitologii. Konkurs trwał 2 godziny, wliczając w to również pokazy wokalno-taneczne i mini dramaty mitologiczne.
Zadania konkursowe były tak skonstruowane, że wymagały od uczniów szeroko rozumianej wiedzy humanistycznej (język polski, historia, plastyka, muzyka oraz umiejętności kluczowych.
Mity były ważnym elementem życia duchowego mieszkańców ojczyzny Platona i Arystotelesa. Odzwierciedlały ich poglądy na świat, na życie i związane z nimi różne zjawiska - nieraz trudne do wyjaśnienia, pełne tajemnic, ale ciekawe, rozwijające ludzką wyobraźnię.
Mity są skarbnicą wiedzy o wierzeniach religijnych, tłumaczą zjawiska przyrody, ukazują wiele scen z życia starożytnych Greków -wraz z ich nieustannym dążeniem do szczęścia, które zawsze było głównym celem rodu ludzkiego. Świadczą o postawie humanistycznej mieszkańców Hellady. Są świadectwem wysokiego poziomu życia kulturalnego. Ich oddziaływanie na kultury innych krajów jest wciąż odczuwalne. Tak jak Grekowi mity, tak nam w wyjaśnianiu tajemnic świata pomaga nauka, a mity i nauka mają tę samą podstawę - potrzebę wyjaśniania.
A teraz... Rozwińmy skrzydła swej wyobraźni! Przenieśmy się do innego świata! Opuśćmy tę salę i powędrujmy w czasie i przestrzeni do starożytnej Grecji. Oto zbudziła się Eos, różanopalca bogini jutrzenki. Za chwilę na wędrówkę po niebie w swym złocistym rydwanie wyruszy Helios, bóg słońca. Bogowie szykują się do wspanialej uczty... Będziemy im dzisiaj towarzyszyć, spocimy się bowiem w tajemniczym, pełnym czarów świecie mitologii. Rozpoczynamy ucztę literacką.
Dialog: Krzyś i Puchatek Puchatek: Krzysiu, a gdzie to przyszliśmy?
Krzyś: Kubusiu, Kubusiu, i ty mnie pytasz, gdzie przyszliśmy? Popatrz, ile tu
dzieci. Przyszliśmy do szkoły.
P: Krzysiu, to oni wszyscy przyszli do szkoły? Po co chodzi się do szkoły?
K: Wiesz, mój Kubusiu, ja to chodzę do szkoły, bo mam tu kolegów, a przy
okazji się czegoś nauczę.
P: Ja to tak sobie myślę, że też bym chciał chodzić do szkoły, bo bym się pewnie
dowiedział wielu ciekawych rzeczy.
K: O tak, dzieje się tu wiele interesujących spraw.
P.: Zobacz
Krzysiu, tam jest napis „Spotkajmy się na Olimpie". i K: Tak Kubusiu, ja też zauważyłem i przeczytałem.
P: A co to jest... no wiesz... ten Olimp?
K: To taka góra.
P: Krzysiu, to oni wszyscy tu przyszli, żeby spotkać się na tej górze? Przecież
można pochodzić obok tej góry...
K: Kubusiu, Olimp to góra, ale w przenośni oznacza wielki sukces, zaszczyt,
sławę!
P: Aha, to już wiem. Oni chcą odnieść sukces. Ale nie rozumiem. Ci dorośli,
którzy tam siedzą, też chcą iść na Olimp zdobyć sławę? Przecież oni już wszystko umieją...
K: Wygląda na to, że oni też by chcieli być na Olimpie. Aha, już wiem, oni chcą
iść razem z dziećmi. Pewnie chcą się od nich czegoś nauczyć.
P.: Krzysiu, a czy od dzieci można...
K: Pytasz i pytasz, zupełnie jak Sokrates! Nie będę ci więcej tłumaczył. Idziemy!
PYTANIA I ZADANIA KONKURSOWE
I. Muzy
Przy dźwiękach delikatnej greckiej muzyki wchodzą muzy. Przedstawiają się i prezentują swe rekwizyty, np.:
-Jestem Kaliope, opiekunka pieśni bohaterskiej. Mam w ręku rylec i tabliczkę do pisania.
- Oto ja, Klio. Jestem muzą historii, mam zwój pergaminu...
Uczniowie uważnie oglądają i wysłuchują prezentacji muz, a kiedy muzy znikają za kotarą, na kartach odpowiedzi zapisują imiona trzech muz i podają dziedziny sztuk, których są opiekunami.
II. Krzyżówka
Uczniowie w określonym czasie (5 min) odgadują i wpisują hasła (załącznik 2)
III. Drama - scenka „Jabłko Niezgody" Uczniowie przedstawiają scenę kłótni Ateny, Hery i Afrodyty o jabłko z napisem „Dla Najpiękniejszej", które przyniosła bogini Eris. W spór wciągają również Parysa. Afrodyta kusi go obietnicą... (załącznik 3)
W tym momencie prowadząca przerywa scenę i pyta finalistów: Komu Parys podarował jabłko? Czyjego wybór miał dalsze konsekwencje i dlaczego?
Odpowiada ustnie uczeń, który zgłosi się pierwszy.
IV. Puzzle (posąg)Uczniowie otrzymują układankę (załącznik 4), składają jej elementy w całość i na kartach piszą odpowiedzi na pytania:
- Kogo przedstawia układanka? (posąg Zeusa)
- Kto jest autorem tego dzieła? (Fidiasz)
V. Labirynt
Uczniowie otrzymują schemat labiryntu (załącznik 5). Ich zadaniem jest oznaczenie prawidłowej drogi (od zaznaczonego miejsca do środka budowli) i napisanie na kartach imion trzech bohaterów związanych z labiryntem (np. Dedal, Minotaur, Tezeusz, Ariadna...).
VI. Mitologia we współczesnym jeżyku
Prowadząca czyta przykłady (załącznik nr 6), uczniowie zgłaszają chęć odpowiedzi podniesieniem dłoni - liczy się refleks.
VII. Boskie atrybutyUczniowie w kopertach otrzymują wizerunki boskich atrybutów (załącznik 7) i imiona bogów, które muszą skojarzyć parami.
VIII. Rozsypanka sylabowa (załącznik 8)
Zadaniem uczniów jest ułożenie poprawnego zdania (odp. Grecja kolebką kultury europejskiej).
IX Puzzle (mapa)Uczniowie otrzymują puzzle (załącznik 9). Ich zadaniem jest ułożenie terytorium, rozpoznanie i napisanie jego nazwy geograficznej (odp. Półwysep Peloponez).
X Kto to jest?
Prowadząca czyta fragment opisu bogów. Kto pierwszy rozpozna, o kogo chodzi, podniesieniem dłoni sygnalizuje chęć odpowiedzi. Prowadząca przerywa czytanie. Odpowiedź błędna eliminuje z gry (opisy bogów zaczerpnęłyśmy z
Mitologii J.
Parandowskiego i dotyczyły one Hefajstosa, Hermesa i Afrodyty).
XI. Mój ulubiony bohater mitologiczny
Po krótkim przygotowaniu uczniowie opowiadają o wybranym przez siebie bohaterze mitologicznym. Komisja ocenia (O - 3 pkt):
- barwność opowieści, elokwencję ucznia,
- umiejętność argumentacji,
- poprawność językową.'
CEL OGÓLNY:
- poznanie dorobku kulturowego starożytnej Grecji w szlachetnej, „olimpijskiej" rywalizacji, rozbudzanie pasji poznawczych i zainteresowań humanistycznych.
CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ:
- samodzielnie formułuje wypowiedzi wokół określonego zagadnienia,
- potrafi skorelować swe wiadomości teoretyczne z praktycznymi umiejętnościami,
- radzi sobie w sytuacjach wymagających refleksu i podjęcia właściwej decyzji,
- wskazuje na mapie konkretne terytoria i wykazuje orientację przestrzenną na mapie,
- kojarzy postać mitologiczną z wybranym fragmentem tekstu źródłowego.
opracowała Agnieszka Zygmunt